• تهران ولیعصر نبش خیابان توانیر پلاک 2492 طبقه 1 واحد 104
  • 02191691049

پیاده‌سازی سامانه ملی دریافت الکترونیکی اطلاعات معاملات مؤدیان سازمان امور مالیاتی

این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م ایجاد گردیده و توسط آن، مودیان محترم مالیاتی می توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین پرداخت بابت قراردادها اقدام نمایند. همچنین از طریق این سیستم می توان نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات مودیانی که از ارائه شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد ملی (برای اشخاص حقیقی) در زمان خرید کالاها و خدمات از ایشان امتناع ورزیده‌اند، نیز اقدام نمود.

 

دوره ارسال اطلاعات برای خرید و فروش و پرداخت قراردادها سه ماهه بوده و می بایست تا سی روز (۳۰ روز) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود. ثبت و ارسال اطلاعات مودیانی که از ارائه کد شناسایی یا کد ملی (حسب نوع مودیان) امتناع ورزیده‌اند بطور ماهانه و حداکثر تا ۱۵ روز پس از ماه بعد قابل ارسال است.

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است.

  • روش برخط (online)
  • روش غیر خط (offline)

۱- روش برخط (online): این روش برای آن دسته از مودیانی می باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان ، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را پشت سر گذاشته و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکات پستی مخصوص مربوطه دریافت نموده‌اند. برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

  • ثبت گزارش خرید
  • ثبت گزارش فروش
  • ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها
  • ثبت گزارش امتناع

پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با استفاده از ثبت نهایی، اطلاعات در سیستم ثبت و امکان هیچگونه تغییر یا ورود مجدد نیست.

۲- روش غیر برخط(offline): مودیانی که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می نمایند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولیدکنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import ) نمایند، و با استفاده از نرم‌افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.